pedagogiskt.blogg.se

Detta är mitt första år som lärare och behovet av ideér är stort. Detta är min idébank som är mina egna idéer men mestadels en andras, som jag samlar och sorterar till en bank.

Träningsklocka av papptallrik

Publicerad 2013-09-19 21:08:00 i Allmänt,

Träningsklocka av papptallrik

Detta är något jag har prövat med min klass. De undrar ofta när då, hur långt tid osv. Detta är en bra anedning till att lära dem klockan. När de frågar t.ex. hur långt tid är det kvar till rast? Då ställer jag papperstallrikens klocka på när rasten börjar och när då klockan på väggen ser likadan ut vet barnen att det är rast. 

Markera ut timmarna längs klockans kant - bara det kan vara en nyttig övning!

 

Klipp ut en timvisare och en minutvisare av kraftigt papper. Jag skrev "timvisare" respektive "minutvisare" på visarna för att de orden  skulle tränas in samtidigt.

 

Gör ett hål mitt i tallriken och i nederkanten av visarna. Stick en påsklämma genom visarna och tallriken och vik upp på baksidan.


Nu fungerar klockan att träna klockslag på, som hjälp vid beräkning av tidsskillnader och som en komihåghjälp när man skall passa tider

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela